نوشته شده توسط : سارا

 

آب دادن کولر گازی از آزاردهنده ترین مشکلات کولر گازی است و باعث خرابی و آسیب وسایل می شود. در این مطلب علت آب دادن کولر گازی را بررسی کرده ایم.

نقش کولر گازی در کم کردن رطوبت هوا:

اسپیلت با توجه به نوع فناوری و ساخت آن دقیقاً مانند همان لیوان آب در تابستان است که به دلیل سرد شدن فین ها یا کویل ها  رطوبت هوا را از محیط جمع کرده و به‌صورت آب از خود خارج می‌کند و با توجه به نحوه تنظیمات آن می‌توانید این کار را به حداقل یا حداکثر برساند.

 

سیستم کولر گازی برای دفع آب محیط یا همان رطوبت هوا به این شکل  عمل میکند که تمامی رطوبت جمع شده روی فین‌های خنک که به مایع تبدیل‌شده این  داخل یک ناودانی ریخته شده و از طریق لوله درین(تخلیه) به بیرون منتقل می‌شود

 

۱ . مسدود شدن خروجی سینی تخلیه آب با ناودانی کولر

 

وقتی ناودانی کولر که آب داخل آن جمع شده و بعد از طریق لوله درین تخلیه می‌شود به هر نحو مسدود شده باشد (به‌وسیله گردوخاکی که به لجن تبدیل شد ) بسته‌شده باشد آب از ناودانی کولر سرریز کرده و از زیر آن به بیرون می‌ریزد.

 

باید به این نکته توجه کنید که اگر شما هم جزو آن دسته از کسانی هستید که لوله تخلیه کولر گازی را داخل سطل یا بطری می اندازید بعد از پر شدن سطل از آب و رسیدن آب به لبه شیلنگ آب دیگر قادر به خارج شدن نیست و از کولر سرازیر میشود .

 

راه های زیادی برای باز کردن لوله درین وجود دارد اما قبل از هر چیز باید بتوان به این لوله که در پشت پنل داخلی کولر گازی قرار گرفته دسترسی پیدا کرد ما در اینجا فیلمی تهیه کرده ایم که شما میتوانید با دیدن آن این مشکل را حل کنید.

 

۲ . عدم جای گذاری خروجی لوله درین در جای نامناسب

 

یکی از مشکلاتی که در آبریزش کولر گازی بسیار شایع است این است که لوله تخلیه یا درین به‌عناوین‌مختلف مسدود می‌شود که باید نسبت به باز کردن و تعمیر کولر گازی کنید باید دقت داشته باشید آن حاصل از کولر گازی بدون هیچ فشاری تولیدشده و این به این معنی است که اگر به هر دلیل مانعی سر را ه آن قرار گیرد آب جمع شده و به داخل پس‌زده خواهد شد

 

 در زیر مهم‌ترین و شایع‌ترین علت‌های آن توضیح داده می‌شود

 

تا خوردن : زمانی که لوله درین (شیلنگ تخلیه آب) تاخورده باشد

مسدود شدن لوله درین : اگر لجن یا گردوخاک به‌مرورزمان باعث مسدود شدن این لوله شود باعث برگشت آب خواهد شد

جمع شدن آب در سطل : اگر آب حاصل از کولر گازی را در ظرف یا بطری جمع می‌کنید باید توجه داشته باشید که اگر آب داخل ظرف به لبه شیلنگ برسد آب داخل شیلنگ دیگر قادر به‌اضافه شدن به ظرف نبوده و به داخل کولر برگشت می‌خورد

عدم رعایت شیب شیلنگ تخلیه :  شیلنگ تخلیه باید دارای شیب ملایم برای تخلیه باشد (همان‌طور مانند شیب ملایم قیمت بنزین) اگر به هر دلیلی این شیب در نصب رعایت نشود یا بعداً از بین برود تخلیه آب با مشکل مواجه خواهد شد .

 

۳ . کمبود گاز در کولر گازی باعث آب دادن آن می‌شود

 

زمانی که کولرگازی دارای  گاز کمی است سیکل آن به هم ریخته و باعث یخ زدن فین‌های او اپراتور (پنل داخلی) می‌شود که این  در این حالت به‌محض اینکه کولر کنتاک کند یا اینکه خاموش شود حجم زیادی از یخ های آب شده داخل ناودانی کولر ریخته و به علت عدم تخلیه آن باعث سرریز شدن آب از کولر می‌شود.

 



:: بازدید از این مطلب : 23
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 8 ارديبهشت 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سارا

 

شستشوی پنل بیرونی مانند سایر مراحل سرویس کولر گازی ، نیاز به مهارت دارد و بهتر است که آن را به سرویسکار کولر بسپارید. اما اگر می خواهید که این کار را خودتان انجام دهید این مراحل را دنبال کنید.

 

 

سرویس کولر گازی به دو بخش عمده تقسیم می شود . بخش اول شستشوی پنل داخلی کولر گازی است.

 

بخش دوم سرویس کولرهای گازی مربوط به شستشوی پنل خارجی کولرهای گازی یا همان کندانسور آنها است . در این مقاله قصد داریم به صورت مفصل در مورد نحوه سرویس و شستشوی قسمت بیرونی کولر گازی بحث نماییم .

 

 

بخش اول مخصوص کسانی است که کاملا مبتدی بوده و با مسائل فنی به هیچ عنوان آشنایی ندارند . آموزش دوم نیز مرتبط با کسانی است که تا حدودی با مسائل فنی آشنایی دارند و قادر به انجام کارهای فنی هستند . در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا بتوانید کولر گازی خود را سرویس و تمیز کنید تا خرید کولر گازی خود را لذت بخش تر نمایید.

 

تذکر : قبل از انجام هر اقدامی حتما کولر گازی خود را از برق جدا نمایید. برای انجام این کار می توانید دوشاخه کولر را از پریز برق جدا نمایید و یا فیوز مربوط به کولر گازی را قطع نمایید .

 

آموزش نخست : مخصوص افراد مبتدی

 

اگر شما جزو افرادی هستید که آشنایی اولیه با مسائل فنی را ندارند ، باز هم لازم نیست در مورد سرویس کولر گازی خود نگران باشید. با رعایت مسائل و اصول اولیه ای که در ادامه گفته می شود می توانید سرمادهی بیشتر و بازدهی بسیار بالاتری را از کولر گازی خود دریافت نمایید و مصرف برق در منزل خود را نیز به شدت کاهش دهید .

 

شکل پنل خارجی یا کندانسور کولر گازی اسپلیت مشابه با رادیاتور ماشین است . در تصویر زیر می توانید پنل خارجی یک کولر گازی را مشاهده کنید. اگر در منزل خود یک دستگاه کارواش خانگی دارید با کمک این دستگاه قسمت پشتی و اطراف کندانسور را با اب پر فشار بشویید و سعی کنید اثری از ذرات گرد و غبار و کثیفی بر روی ان باقی نماند . اگر هم دستگاه کارواش خانگی ندارید می توانید با کمک یک شیلنگ آب این کار را به سر انجام برسانید .

در حین انجام شستشو به هیچ عنوان نگران اسیب رسیدن به موتور دستگاه نباشید. موتور کولر به گونه ای طراحی شده است که کاملا در برابر آب عایق بوده و ذرات اب به هیچ عنوان در داخل ان نفوذ نخواهند کرد .

 

پس از اتمام شستشو بین یک تا دو ساعت اسپلیت را روشن نکنید و صبر کنید تا کاملا خشک شود . پس از گذشت این مدت زمان می توانید کولر خود را روشن کنید و از سرمای لذت بخش آن بهره مند شوید .

 

در حین انجام این کار به این نکته توجه داشته باشید که پره های دستگاه بسیار هستند و باید سعی کنید پاشش اب را به داخل کندانسور به گونه ای انجام دهید که در اثر فشار اب این پره ها دچار خمیدگی نشوند و بر روی هم قرار نگیرند . اگر این موارد را رعات کنید و عمل شستشو را نیز به خوبی انجام دهید ، می توانید با همین کار ساده سرمای بسیار بیشتری از کولر گازی خود دریافت نمایید .

 

آموزش دوم : مخصوص افراد آشنا با مسائل فنی

 

اگر شما جزو افرادی هستید که کمی با مسائل فنی اشنایی دارید بهتر است قبل از شستشوی کندانسور درب بالایی آن را با پیچ گوشتی مناسب باز نمایید . درب بالایی کولر گازی و محل پیچ های آن به خوبی در شکل زیر مشخص شده است . پس از باز کردن درب بالایی کندانسور باید فین های موجود در آن را با کمک فشار آب شیلنگ و یا دستگاه کارواش خانگی با دقت بشویید و سعی کنید هیچ گونه ذرات گرد و غبار را بین فین ها باقی نگذارید .

 

پس از تمیز کردن فین ها ، نوبت به جعبه برق کناری آن می رسد . سعی کنید تمام گرد و غبار موجود در جعبه و بین سیم ها را پاک نمایید . هم چنین پیچ های نگهدارنده سیم ها را نیز کاملا سفت نمایید تا در زمان روشن کردن کولر صداهای ناشی از آن به شدت کاهش پیدا کند . پس از انجام این مراحل درب بالایی اسپیلت را به حالت اولیه خود برگردانید .



:: بازدید از این مطلب : 26
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 8 ارديبهشت 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سارا

 

در حقیقت اسپیلت هم نوعی کولر گازی است البته با این تفاوت که معمولا اسپیلت دو تکه است. در این مطلب تفاوت های اسپیلت با کولر گازی را توضیح داده ایم.

اسپلیت بهتر است یا کولر گازی؟

اسپیلت‌ها نسل برتر كولرهای گازی هستند به‌طوری‌كه با واردشدن آنها به كشور، فروش كولرهای گازی کاهش یافته. اسپیلت‌ها نه تنها هوا را  با دمای مورد علاقه شما  هماهنگ می‌كنند بلكه رطوبت هوا را هم به حد استاندارد می‌رسانند، باكتری‌های اتاق را از بین می‌برد و به وسیله فیلتری كه در آنها تعبیه شده، هوا را هم كاملا تصفیه می‌كنند. همچنین به وسیله ماده‌ای بی‌بو و بی‌رنگی كه از فیلتر این دستگاه تولید و در هوا پخش می‌شود، میكروب‌های معلق در هوا را نیز می‌كشند و سرانجام اینكه حجم كانال این دستگاه بسیار بالاتر از كولرهای گازی است، به طوری كه شما می‌توانید با استفاده از این دستگاه  یك اتاق ۵۰متری را به دمای متعادل برسانید.

 

نگران مصرف برق نباشید

نقطه ضعف بزرگ كولرهای گازی مصرف بالای برق آنهاست اما این  كاستی در اسپیلت‌ها برطرف شده به طوری كه اسپیلت‌ها به‌دلیل مصرف برق بسیار متعادل‌شان در میان خریداران زبانزد شده‌ است. برچسب انرژی بیشتر این دستگاه‌ها A است و همین یكی از بزرگ‌ترین مزیت‌های این خنك‌كننده‌های همه‌كاره است.

 

 هم خنك شوید، هم موزیك گوش كنید!

اسپیلتها غالبا ویژگی‌ها و امكانات جانبی متنوعی دارند. مثلا می‌توانند دمای محیط را وقتی به خواب می‌روید كم‌كم بالا بیاورند تا صبح به‌راحتی از تختخواب بلند شوید. فیلترهای گوناگونی دارند كه گرد و غبار و باكتری محیط را حذف می‌كنند. به هوا ازن می‌زنند تا به آن طراوت هوای پس از باران را بدهد و… به طور كلی از سال ۲۰۱۰ كه فروش این اجناس بالا رفت، برندها برای رقابت با یكدیگر و محبوب شدنشان آپشن‌های جالبی مانند لامپ‌های LED زیبا كه حتی به‌عنوان چراغ خواب هم می‌‌توان از آنها استفاده كرد را نیز به اسپیلت‌ها اضافه كردند. بعضی از این مدل‌ها مثل مدل ۲۷۹۰ LG موزیكال هستند و با استفاده از فلش‌مموری‌ها می‌توانند موزیك پخش كنند.

 

 چند بی تی یو؟!

برای اندازه‌گیری دستگاه‌های اسپیلت از واحد (BTU) بی تی یو استفاده می‌شود. در حقیقت میزان سرمادهی کولر با معیار BTU مشخص می‌شود.  BTU  بالاتر به معنای میزان سرمادهی بیشتر در واحد زمان است (نه اینکه دمای باد کولر خنک‌تر است بلکه میزان سرمایی که وارد محیط می‌شود بیشتر خواهد بود).  اندازه اسپیلت‌ها از  ۹۰۰۰BTU  شروع شده و تا ۹۶۰۰۰ هم می‌رود و استاندارد و پرفروش‌ترین آنها ۱۸۰۰۰ است كه یك اندازه استاندارد و بسیار مناسب برای یك خانه ۱۰۰متری است.



:: بازدید از این مطلب : 35
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 8 ارديبهشت 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سارا

کولر گازی اینورتر در مقایسه با کولر گازی معمولی عملکرد متفاوتی در زمان راه اندازی دارد و همین باعث صرفه جویی در مصرف برق در طولانی مدت می شود. برای آشنایی با مزیت ها و معایب کولر گازی اینوتر ادامه این مطلب را بخوانید.

 

 

مقایسه عملکرد کولر گازی اینورتر با کولر گازی معمولی

 

برای بررسی تفاوت کولر گازی اینورتر (کم مصرف) و معمولی ابتدا باید نحوه عملکرد این دو کولر بررسی شود.

در مقایسه تفاوت کولرگازی اینورتر و معمولی باید توجه داشت که این دو کولر در سیکل مکانیکی و برودتی کاملا شبیه هم می باشد و فقط در مدار الکتریکی با هم تفاوت دارند.

در مدار الکتریکی کولر گازی معمولی از یک ترموستات استفاده شده که به صورت دیجیتال ( قطع و وصل) عمل میکند. این ترموستات دما هوای برگشتی از فضای مورد نظر را سنجش و با رسیدن دما به حد تنظیم شده آن جریان برق کمپرسور را وصل و آن را روشن میکند.

در کولر های گازی معمولی کمپرسور با حداکثر توان خود روشن و تا رسیدن به دما هوای محیط مطلوب به کار خود ادامه می دهد.

 

کمپرسور کولر گازی ( و کلیه الکتروموتورها) در زمان راه اندازی و شروع به کار باید به اینرسی حرکتی غلبه کند. این کار مستلزم صرف نیروی بیش از نیروی لازم در زمان کارکرد الکتروموتور می باشد. همین موضوع باعث افزایش انرژی مصرفی در زمان راه اندازی و استارت کمپرسور ها می باشد.این میزان افزایش انرژی به صورت لحظه ای گاهی به 3 برابر می رسد.

پس در زمان راه اندازی و شروع به کار کولرگازی معمولی افزایش لحظه ای جریان مصرفی تا 3 برابر می باشد به عنوان مثال یک کولرگازی که زمان کارکرد جریانی معادل ۱۰ آمپر مصرف میکند در لحظه راه اندازی جریانی در حدود 20 آمپر بصورت لحظه از شبکه برق شهر میکشد. حال با توجه به دیمانسیون برق اکثر منازل ۲۵ آمپر می باش و نباید فراموش شود که این میزان فقط جریان کولرگازی در لحظه راه اندازی می باشد اگر دستگاه یا وسیله برقی دیگری نیز در حال کار باشد جریان برق مصرفی بیش از حد مجاز بوده و با وجود کنتور های برق دیجیتال کاملا قابل ثبت می باشد.

 

نحوه کارکرد کولرگازی معمولی و معایب آن:

کولرگازی معمولی پس از روشن شدن با حداکثر توان برودتی شروع به کار کرده و پس از مدتی دما هوای محیط را به حد مطلوب می رساند و خاموش می شود. در این نوع عملکرد دو نکته و جود دارد:

  1. خاموش و روشن شدن مکرر باعث افزایش استهلاک کمپرسور ( تمام تجهیزات مکانیکی بیشترین استهلاک را در زمان روشن شدن و خاموش شدن دارند) می شود.
  2. برای کنترل و بهبود زمان روشن و خاموش شدن باید بین دمای روشن شدن و خاموش شدن دستگاه یک اختلاف قرار داد تا کولر گازی با کوچکترین تغییر دما روشن یا خاموش نشود این اختلاف دما ۱ الی ۳ درجه می باشد. در نتیجه دما محیط تحت پوشش کولر گازی معمولی همیشه دما متغیر داشته و دمای هوا دائما در حال افزایش و یا کاهش می باشد.

همان طور که قبلا بیان شد تفاوت کولر های گازی اینورتر و معمولی در سیستم الکتریکی آن ها می باشد و سیکل مکانیکی و اجزا دیگر تقریبا با هم یکی هستند و فقط در کولر گازی اینورتر یک یا دو قطعه کمی ارتقا پیدا کرده باشند.

کولر های گازی مجهز به اینورتر که به آن کولر گازی کم مصرف یا کولر گازی اینوتر نیز میگویند در حقیقت همان کولر گازی معمولی با سیستم الکتریکی متفاوت می باشد.

قبل از بررسی کولر گازی کم مصرف ابتدا اینوتر را تشریح می کنیم: تمام الکتروموتورهای AC با مشخصات شبکه برق ایران می توانند با حداکثر سرعت ۲۹۰۰ دور در دقیقه چرخش نمایند. این سرعت چرخش به دو پارامتر ولتاژ و فرکانس بستگی دارد. شبکه برق سه فاز ایران دارای حداکثر ولتاژ ۳۸۰ ولت و۵۰ هرتز می باشد. اینورتر یا درایو ها با تغییر این دو پارامتر سرعت گردش الکتروموتورها را تغییر می دهند و کمپرسور کولر گازی نیز که دارای یک الکتروموتور در پوسته خود می باشد توانسته به سادگی با اینورتر سازگار شود.

 

اینورتر چه طور باعث صرفه جویی در مصرف برق می شود؟

 

در کولر های گازی کم مصرف با نصب اینورتر در مسیر برق ورودی؛ کمپرسور را با سرعت کمتر و آرامتر راه اندازی می کند. اینورتر با کاهش ولتاژ و فرکانس برق ورودی به کمپرسور؛ سرعت لحظه راه اندازی کمپرسور یا موتور کولر را کاهش و پس از به حرکت درآمدن کمپرسور این دو پارامتر را تا حد مطلوب افزایش می دهد.

به همین دلیل در کولر گازی های اینوتر شما شاهد افت ولتاژ در لحظه شروع به کار کمپرسور نخواهید بود و کمترین فشار و آسیب را به سیم کشی و شبکه برق داخلی ساختمان وارد می کند. از همین رو این کولر گازی مناسب ساختمان هایی با سیم کشی ضعیف می باشد. به خصوص در ساختمان های قدیمی با سیستم سیم کشی قدیمی و فرسوده.

 

تفاوت کولر گازی اینورتر و معمولی به لحظه راه اندازی محدود نمیشود. کولر گازی هایی که به اینورتر مجهز هستند کنترل دمای بسیار مطلوب تری دارند زیرا کمپرسور این کولر ها عملا با رسیدن دما به میزان تنظیم شده دیگر خاموش نمی شوند بلکه سرعت چرخش کم و بار برودتی کولر را کاهش می دهند.

کولر های گازی کم مصرف پس از نزدیک شدن به دمای تنظیم شده خاموش نمی شوند بلکه با تغییرات سرعت گردش بار برودتی ایجاد شده را کاهش میدهند این کار باعث یک بالانس انرژی می شوند یعنی گرمای ایجاد شده در محیط با گرمای جذب شده توسط کولر گازی اینورتر برابر می شود و دیگر لزومی به کارکرد کولر گازی با حداکثر توان وجود ندارد. در چنین شرایطی مصرف کولر گازی بسیار کم و در حد یک کولر آبی و حتی کمتر میشود.

کمپرسور کولر های گازی اینورتر در دو مدل AC  و DC تولید میشوند. کمپرسور های DC گرانتر اما با سیستم اینورتر بسیار سازگارترند زیرا اینورتر ها برای تغییر فرکانس و ولتاژ برق AC ( برق شهر) یک بار آن را به جریان مستقیم (DC) تبدیل کرده سپس با اعمال تغییرات مجددا آن را به جریان متناوب تبدیل میکنند. اما در کمپرسورهای DC دیگر نیازی به قسمت دوم تبدیل جریان نخواهد بود. راندمان و بازده موتور های DC نیز بیشتر از الکترموتور های AC می باشد.

 

البته این نکته مهم را نباید فراموش کرد که کولر گازی اینورتر در پیک کار خود و حداکثر توان کارکرد، دارای مصرف برق مشابه کولر گازی معمولی است و تفاوت کولر های گازی اینورتر و معمولی فقط در نوع کنترل ظرفیت و راه اندازی کمپرسور می باشد. و اتفاقا به همین دلیل از نظر اقتصادی توجیه اختلاف قیمت زیاد در زمان خرید اولیه کولر گازی کم مصرف کار ساده ای نیست و نباید به تبلیغات غیر کاربردی برندهای وارد کننده این کولرها در خصوص کاهش مصرف برق تا میزان 60 درصد اهمیتی داد.

نوسان کم دمای محیط، راه اندازی نرم و آرام کمپرسور و مصرف کمتر انرژی در زمان رسیدن کولر به دمای مناسب از مزایای کولر گازی اینورتر می باشد و اما معایبی هم چون قیمت بالاتر در زمان خرید و تعمیرات و لوازم گرانتر در زمان خرابی از چالش های بعدی کولر های گازی کم مصرف یا اینورتر می باشد.

 



:: بازدید از این مطلب : 26
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 8 ارديبهشت 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سارا

یخ زدن کولر در زمستان و تابستان امکان دارد که اتفاق بیفتد، یخ زدن کولر دلایل مختلفی دارد . در این مطلب عمده ترین دلایل یخ زدن کولر گازی را بررسی کرده ایم.

دلیل یخ زدن کولر گازی در حالت سرمایش ( فصل تابستان )

دلایل زیادی برای یخ زدگی کولر گازی در فصل تابستان وجود دارد که ما به ذکر چند دلیل که شایع ترین دلایل یخ زدگی کولر گازی می باشد می پردازیم.

کم بودن یا عدم وجود گاز کولر گازی

اگر کولر گازی شما به هر دلایلی مانند نشتی گاز فرئون یا جا به جایی کولر گازی کمبود گاز داشته باشد یا از گاز کافی برخوردار نباشد سیکل سرمایش با مشکل مواجه شده و باعث یخ زدن در پنل داخلی یا لوله های کولر گازی خواهد شد که شما میتوانید با شارژ کردن گاز کولر گازی این مشکل را برطرف کنید.

 

مسدود شدن مسیر لوله های کولر گازی یا قطعات داخلی کولر گازی

اگر لوله مویی یا قطعاتی مانند شیر برقی کولر گازی یا لوله های ارتباطی کولر گازی گرفتگی داشته باشند امکان یخ زدن کولر گازی بسیار زیاد است.

لوله مویی : همانطورکه از اسمش معلوم است یک لوله خیلی باریک است که در انتهای کندانسور کولر گازی نصب میشود

مداوم کار کردن کمپرسور کولر گازی

اگر به دلیل هر یک از مشکلاتی مانند خرابی برد فرمان یا خرابی سنسور کولر گازی یا خرابی کمپرسور یا قطعاتی مانند کنتاکتور کمپرسور کولر گازی شما به صورت یکسره کار کند باعث یخ زدن در پنل داخلی و قسمت هایی از کولر گازی افزایش خواهد شد.

خرابی فن بلوور یا همان فن داخلی (اواپراتور)

•        یک از مهم ترین قطعات کولر گازی فن بلوور داخلی است که باعث میشود هوای گرم به داخل پنل کشیده شده که با تماس با کویل های اواپراتور سرد به هوای سرد تبدیل شده و به محیط بازگشت داده میشود اگر فن بلوور نتواند هوای سرد را به راحتی از روی کویل های داخلی (اواپراتور) تخلیه کند حتما پنل داخلی شروع به یخ زدن خواهد کرد اما تخلیه نشدن کامل هوا از روی فین های پنل داخلی میتواند دلایل زیر را داشته باشد :

کثیف بودن فیلتر های کولر گازی

خرابی فن بلیور (عدم کارکرد صحیح و به فن بلوور)

سوختن موتور فن یا راه انداز بلوور داخلی

کولر گازی با هر یک از دلایل بالا امکان یخ زدن در قسمت های مختلف را خواهد داشت که باید بررسی و عیب اصلی را پیدا کرد البته شما برای رفع کردن هر یک از این اشکلات نیاز به ابزار و تخصص کافی دارید که توصیه میشود اگر از تخصص کافی برخوردار نیستید به تنهایی این کار را انحام ندهید

 

 

استفاده از کولر گازی در هوای نسبتا سرد

زمانی که هوای بیرون نسبتا سرد است سعی کنید که از حالت فن کولر گازی استفاده کنید چون استفاده بیش از حد از حالت سرمایش باعث یخ زدن سیکل و لوله ها خواهد شد

دلیل یخ زدن کولر گازی در حالت گرمایش (فصل زمستان)

همان طور که می دانید عملکرد کولر گازی در حالت گرمایش مقداری متفاوت تر از حالت سرمایش می باشد.

نحوه کارکرد گرمایش در کولرهای گازی

در داخل دستگاه، گاز وجود دارد که برای عملکرد مناسب سیستم گرمایش در فصول سرد لازم است که این گاز در درون کمپرسور گرم شود و از طریق یک شیر چهار طرفه(شیر برقی ) به سمت اواپراتور هدایت شود. این بخش از قسمت داخلی اسپیلت، مجموعه ای است متشکل از لوله های مسی و صفحاتی از جنس آلومینیوم که می تواند گرما را به سمت بیرون دستگاه و محیط انتقال دهد. هوای گرم ورودی از کمپرسور به این محفظه باعث گرم شدن لوله ها و صفحات شده و این هوای گرم در کسری از ثانیه به محیط منزل یا محل کار شما دمیده می شود.

هوای گرم به داخلی و هوای سرد به بیرون دمیده میشود و به دلیل اینکه هوای سرد به بیرون هدایت میشود و هوای بیرون هم خود به خود سرد است امکان یخ زدن کندانسور یا پنل بیرونی زیاد است.

خرابی فن کندانسور

زمانی که فن کندانسور به هر دلیلی از حمله خراب بودن یا خرابی یک قطعه راه انداز عمل نکند امکان تولید باد گرم را نخواهد داشت و کندانسور یخ خواهد بست

خرابی سنسور بیرونی یا برد فرمان

زمانی که برد فرمان کولر گازی یا سنسور کولر گازی با مشکل مواجه شود فرمان شروع به کار گرم کردن کندانسور صادر نخواهد شد و همن امر موجب یخ بستن کندانسور خواهد شد

خرابی شیر برقی

اگر شیر برقی نتواند در زمان مناسب سیکل را برعکس کند هوای سرد به بیرون دمیده میشود و چون هوای بیرون هم سرد است امکان یخ بستن کولر گازی بالا خواهد رفت

شیر برقی نوعی شیر بوده که در پمپ‌های حرارتی، جهت شارش جریان مبرد را عوض می‌کند. با تعویض جهت شارش جریان مبرد، چرخه تبرید پمپ حرارتی از سرمایش به گرمایش یا بالعکس تغییر می‌کند. این شیر این امکان را به وجود می‌آورد که با داشتن یک سیستم تهویه، در زمان مقتضی از آن به عنوان سیستم سرمایشی یا گرمایشی استفاده شود

کمبود مبرد یا شارژ گاز

اگر شارژ گاز کولر گازی به اندازه کافی نباشد امکان یخ بستن کندانسور و لوله آن در فصل سرد سال بسیار زیاد است که با شارژ گاز به موقع شما میتوانید از این امر جلوگیری کنید



:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 ارديبهشت 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سارا

 

مشکلات رایج کولر گازی مشکلاتی است که به طور معمول برای کولر گازی ها اتفاق می افتد. آشنایی با برخی از این مشکل ها به ما کمک می کند که از وقوع آن ها جلوگیری کنیم.

فیلتر هوای کثیف

فیلتر هوای کولر گازی یکی از قطعاتی است که در صورت سرویس و تمیز نکردن به موقع علاوه بر پایین آوردن عملکرد کولر گازی به دیگر قطعات کولر هم آسیب وارد می کند پس هر چند وقت یک بار برای تمیز کردن آن اقدام کنید.

سرمایش کم کولرگازی

این اصطلاح به معنی ساده ی یک واکنش شیمیایی در سیستم کولرگازی می باشد که باعث می شود هوا خنک شود، اگر سطح خنک کنندگی آن پایین باشد به این معناست که یک  مشکلی برای این سیستم به وجود آمده است و در ۹۰% موارد مشکل خنک کنندگی به دلیل نشتی گاز کولر گازی می باشد، که در این صورت باید در اولین فرصت کولر خود را بررسی کرده و نسبت به برطرف کردن این عیب اقدامات لازم را انجام دهید.

آیا فن بیرونی یا کندانسور به خوبی کار می کند؟

فن بیرونی یا کندانسوروظیفه ی انتقال گرمای منزل به فضای بیرون از خانه می باشد. در صورتی که فن بیرونی به درستی کار نکند سرما نمی تواند جایگزین گرمای منزل شود واین امر باعث می شود که ، کمپرسور بیش از حد گرم شده و سیکل سرمایش کولر گازی مشکل پیدا می کند.

خراب بودن کنترل الکتریکی

یکی از رایج مشکلات کولرگازی ، خرابی بُرد فرمانی یا مدار الکتریکی دستگاه است که در صورت بروز مشکل برای این قسمت امکان به وجود آمدن هر مشکلی نظیر خاموش شدن کولر گازی یا طبق برنامه نبودن عملکرد دستگاه و… وجود دارد.

مواظب کابل ها باشید.

اگر گاهی کولر گازی به صورت خودکار خاموش و روشن می شود ، به این دلیل است که آمپر مصرفی کولر گازی ممکن است بالا بوده و یا مشکل سیم کشی خواهد داشت . همچنین سیم کشی کولر گازی خیلی خطرناک بوده و احتمال بروز آتش سوزی وجود دارد که در این صورت حتما باید نکات ایمنی را رعایت کنید.



:: بازدید از این مطلب : 21
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 ارديبهشت 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سارا

کولر گازی پنجره ای کولر گازی یک تکه است. که در مناطقی با آب و هوای گرم به علت قیمت کم و قدرت خنک کنندگی بالا ، طرفداران زیادی دارد. در این مطلب نحوه شارژ کولر گازی پنجره ای که با شارژ اسپیلت متفاوت است توضیح داده شده است.

 

مرحله ۱ – قطع برق کولرگازی

کولرگازی پنجره ای، برخلاف کولرگازی‌های سنترال ،برق را از سوکت دیواری متصل به آن دریافت می‌کنند. به همین جهت قبل از هر کاری به‌سادگی دوشاخه کولرگازی را از برق بکشید. بعد از قطع برق می‌توانید دستگاه را باز کرده و محتویات را با خیال راحت بررسی کنید.

مرحله ۲ – کولرگازی را باز کنید

برخی از کولر گازی ها را می‌توان به سادگی با کشیدن دو پایانه روبرویی خارجی باز کرد، درحالی‌که بخش‌های دیگر برای باز شدن نیاز به پیچ‌گوشتی دارند.
برای تعیین روش مناسب، از مالک دستگاه و نمایندگی شرکت سازنده، مشورت بگیرید.

مرحله ۳ – بررسی نشتی

بعد از باز کردن کولرگازی پنجره ای، باید به دقت هر نشانه‌ای را برای یافتن نشتی با دقت بررسی کنید. در صورت یافتن هرگونه نشتی، قبل از استفاده دوباره از دستگاه، آن را تعمیر کنید یا با تعمیرکار کولرگازی تماس بگیرید. اگر نشتی وجود نداشته باشد، جهت اضافه کردن و تعیین میزان مناسب سردکننده موردنیاز کولرگازی، به دفترچه راهنمای دستگاه مراجعه کنید.

مرحله ۴ – شیلنگ‌ها را به کمپرسور وصل کنید

با استفاده از هر دو دستورالعمل واحد و ابزارهایی که در کیت فریون شما وجود دارد، کمپرسور کولرگازی پنجره ای را درحالی‌که قرار دهید که دو لوله خروجی و ورودی آن در دسترس باشد.
بعد، شیلنگ سرویس را از کیت خود خارج کرده و آن را به لوله کمپرسور وصل کنید. بعد از اتصال شیلنگ، کمپرسور باید یک لوله آزاد و غیر متصل داشته باشد. لوله باقی‌مانده را به شیلنگ اصلی متصل کنید، که در کیت فریون نیز موجود است.

مرحله ۵ – شیلنگ‌ها را به منبع فریون وصل کنید

هر دو شیلنگ وصل شده را به ترتیب به شیر سرویس و شیر گاز کیت متصل به مخزن فریون وصل کنید. کیت باید یک نمودار دقیق از چگونگی درست شارژ شدن کولرگازی به‌وسیله مخزن خنک‌کننده متصل به دو شیلنگ شارژ گاز را نشان دهد.

مرحله ۶ – کولرگازی پنجره ای را شارژ کنید

وقتی اطمینان دارید که همه‌چیز محکم و به درستی وصل شده است و هیچ‌گونه نشتی در سیستم وجود ندارد، برق کولرگازی را وصل کرده و سیستم را در بالاترین حالت فعالیت تنظیم کنید. اکنون با استفاده از مخزن فریون و از طریق شیلنگ سرویس و شیر انتقال گاز متصل شده به کولرگازی کار شارژ گاز را شروع کنید. جریان طبیعی گاز که در حین عملیات شارژ اتفاق می‌افتد، گاز فریون را به کولرگازی منتقل می‌کند.
هنگامی‌که کار شارژ گاز کولرگازی پنجره ای به پایان رسید کولرگازی را از برق جدا کرده و دستگاه را خاموش کنید. شیلنگ‌ها را از کمپرسور جدا و کیت را در محل آن قرار دهید.

 



:: بازدید از این مطلب : 21
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 ارديبهشت 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سارا

خاموش شدن کولر گازی می تواند علت های متفاوتی داشته باشد. گاهی کولر گازی به صورت ناگهانی خاموش می شود . در صورتی که می خواهید علت خاموش شدن کولر گازی را بدانید ، می توانید این مطلب را دنبال کنید.

 

  • اتصالدرسیستمبرقکشیخانهویااتصالاتبرقیکولرگازی

اولینموردیکهبهعنوان دلیلخاموششدنکولرگازی میتوانبهآناشارهکردمشکلدراتصالاتاست.تشخیصبهموقعاینموضوعاهمیتبسیارزیادیدارد. چهعیبازسیستمسیمکشیخانهباشدویاازاتصالاتبرقیخودکولرگازیباشداگربهموقعتشخیصدادهنشودمیتواندجبرانناپذیرشود.

کولرهایگازیبه 220 ولتبرقنیازدارندتاراهاندازیوبهخوبیکارکنند. اگربهدلیلاتصالدرسیستمسیمکشیخانهاینتناوبولتاژبهوجودبیایدهرباربردفرمانتوقفکولرگازیراخواهدداد.

دیگر علتخاموششدنکولرگازی اتصالاتدرونخودکولرگازیاستکهاگربهمیزانموثربرقدریافتنکنندکهمیتواندبهدلیلقطعاتصال،اتصالناکافی،برقدزدی،خرابشدنخازنو ... میباشدکهبایدتعمیرکارکولرگازیاینمشکلرابابررسیمیزانبرقورودیبهکولرگازیوآمپرهریکازاجزاالکترونیکیکولرگازیبررسیکند.

برایاینکارنیازبهیکمولتیمتروآمپرمترمیباشد.

اماتوجهبهایننکتههمبایدداشتهباشیدکهبراساستخصصوتجربهکارشناسانمادرشرکتتعمیرلوازمخانگیآی.پیامدادیکیازشایعتریندلایلافتولتاژکولرهایگازیودرواقع دلیلخاموششدنکولرگازی استفادهازسیمکشیطولانیویاگرفتنبرقازسایرپریزهایمصرفیدیگراست. بهتریکسیممجزابرایک.لرگازیدرنظربگیریدودرضمندرمسیراستفادهازاینسیمهیچپریزویامصرفکنندهبرقیدیگریتعبیهنکنید.

  • خرابشدنبردکولرگازی

اگرسیسمکشیکولرگازیمشکلنداشتنکتهبعدیکهبایددرتعمیرکولرگازیکهمرتباخاموشوروشنمیشوددرنظرگرفتبررسازیوتعمیربردکولرگازیمیباشد. بردکولرگازیمرکزفرماندهیکولراست. آنهابادریافتاطلاعاتباعثمیشوندکهکولردروضعیتهایمختلفکارکند. اگراینبردآسیبدیدهباشدویابهدلیلعمرطولانیفرسودهشدهباشدمرتبااطلاعاات نادرستبهدستگاهمیدهدکهیکیازآنهاخاموشکردنکولرمی باشد.

اغلببردهاقابلتعمیرهستند. برایتعمیربردکولرگازیبایدحتماازمتخصصینصاحبصلاحیتبهرهبگیرید. هربردازیکسریمدارتشکیلشدهکهدقتدرتعمیربردکولرویاشناختتعمیراتهرگونهبردکولرگازیاهمیتفراوانیدرسلامتآنوعمردوبارهبردکولرگازیدارد.

  • خرابشدنکمپرسورکولرگازی

برایاینکهکولرگازیشروعبهفعالیتکندکمپرسوربایداستارتکند. اگربلافاصلهپسازاینکهکولرراروشنکردیدباصداییمواجهشدیدویابدونصداودرعرضچندثانیهکولرخاموششداحتمالداردکمپرسورجامکردهباشدویاگریپاژکردهباشد. دراینحالتکمپرسورنمیتواندکارکندوبلافاصلهباعثخاموششدنکولرگازیمیشود.

برایرفع علتخاموششدنکولرگازی وتعمیرکمپرسورکولرگازیهمتنهاباشناختعاملاینعیبممکناست. متخصصتعمیرکولرگازیاولیناقدامیکهبایدانجامدهددلیلجامبودنویاگریپاژکردنکمپرسوراست. بایدبا علمبهاینموضوعپیببردکهکارکردطولانیمدتکمپرسوروعمرزیادآنباعثشدهتاجامکند. متاسفانهبسیاریازافرادنابلدوغیرحرفهایبلافاصلهوبدونبررسیدلیلگریپاژویاجامکردنکمپرسوربلافاصلهمشکلراگردنعمرطولانیآنمیاندازند.

 

باشناختدلیلبهراحتیمیتوانافدامبهتعمیرکمپرسورکولرگازیکرد. پسبهیادداشتهباشیدبهراحتینبایدکمپرسورتعیوضشود.

وقتیکمپرسورخرابشودیعنیجامکندویاگریپاژکندبهاصطلاحمتخصصینتعمیرکولرگازیآمپرکشیمیکند. اینآمپرکشیویاخرابیکمپرسوردلایلیزیادیدارد . ازآنجملهمیتوانبهخرابشدنویاسوختنخازنراهانداز،کمبودنظرفیتنامیخازناستفادهشده،مشکلاتمکانیکیکمپرسور،کمبودنبرقورودیبهکولرگازی،استفادهازسیمنامناسببرایلولهکشیویاطولانیبودنسیمکشی،ضربهخوردنکمپرسورو ... رانامبرد.

برایتعمیرکمپرسورکولرگازیابتدابایدهمهعواملبررسیشودوبعدابارفعایرادکمپرسور بایدعاملبهوجودآورندهاینعیبنیزمرتفعشود.

  • نیمسوزشدنموتورکمپرسورویاموتورفنکولرگازی

برایچهارمین دلیلخاموششدنکولرگازی بهنیمسوزشدنموتورکمپرسوراشارهمیکنیم.البتهاغلباینموضوعدیدهنمیشودمگراینکهعمرطولانیکولرداشتهباشد. موتورکمپرسوراگرنیمسوزشدهباشدتوانلازمبرایکارکردنطولانیمدترانداردوپسازپندلحظهکارکردنخاموشمیشود. البتهگاهاخودموتورهمعیبندارد. برایتعمیرموتورکمپرسورکولرگازیبایدابتدامسیرگردشگازوسلامترلهراهمبررسیکردکهاگرغیبازایندوباشدهمرویموتورکمپرسورتاثیرخواهدگذاشت.

موتورفنهماگرکارنکندباعثداغشدنموتورکمپرسوروقطعکارکردآنمیشود.

  • ترموستاتخراباست

ترموستاتوظیفهتنظیمدمایمحیطواعلامروشنوخاموشکردنکولرگازیبهبردرادارد. ترموستاتهااگرخرابشوندبهاصلاحکولرگازیتعادلخاصیدیگرندارد. مثلاتفاوتینداردشماچقدرمیزانخنکیرابهکولربدهید. درهرصورتممکناستخیلیزودفرمانتوقفوخاموششدنکولررابدهد.

بنابراینبرایعیبیابیکولرگازیکهمرتباخاموشمیشودیکیازقطعاتیکهبایدحتمابررسیشودترموستاتاست. کارشناستعمیرکولرگازیبااستفادهازیکترموستات سالمویابواسطهیکآمپرمترمیتواندسلامتترموستاترابررسیکند. اگرترموستاتخراببودبایداقدامبهتعویضترموستاتک.لرگازی شودزیراقابلتعمیرنیستولیاگرترموستاتسالمبودباید سیمهایرابطیکهترموستاترابهکمپرسورمتصلمیکنندبررسیشود.

  • گرفتگیمسیرجریانگاز

کولرهایگازیبااستفادهازگازموجوددرکمپرسورسرماتولیدمیکنند. اگربلافاصلهباروشنکردنکولرصداییمیآیدوکولرمتوقفمیشوداحتمالداردکهمسیرگازبهدلایلیگرفتهباشد. مثلااحتمالاینکهلولههایرابطبراثربرخوردباجسمیسختلهشدهباشندوجوددارد

  • خراببودنرلهاستارت

اغلبیکیازاولینقسمتهاییکهدرتعمیرکولرگازیکهخاموشمیشودتستمیکنندرلهاستارتاست. برایاینکار شستیاورلودرایکفشارکوچکمیدهندورهامیکنند. اگررلهخرابباشدکمپرسوربهکارمیافتدودیگرخاموشنمیشود. برایتعمیررلهاستارتکولرگازیتنهابایدآنرابانمونهمشابهتعویضکنید.

  • خرابشدناورلود

اورلوداگرحساسشودحتیبهجریانعادیموتورهمواکنشنشانمیدهدوکمپرسورراازکارمیاندازد. برایاطمینانازمشکلاورلودبایدباقراردادنآمپرمتردرمدار،اورلودازجریانخارجشود. دراینحالتکمپرسوربدونمشکلکارخواهدکرد. درنتیجهاولودبایدتعویضشود.

تعمیروتعویضاورلودتنهابایدتوسطمتخصصتعمیرکولرگازیانجامشودزیرابرایتعمیراورلودکولرگازیبایدموتورازکولرخارجوپسازتعویضاورلوددوبارهسیمپیچیشودوکولرشارژمجددشود.

خرابیخازنراهانداز،نصببد،قرارگرفتنپنلخارجیدرمنطقهنامناسب،کثیفشدنبیشازاندازهفیلتر، اتصالبدنهوچندینوچندعاملدیگرهممیتواندازدلایلیخاموششدنکولرگازیباشد .

 

 

 

  • اتصالدرسیستمبرقکشیخانهویااتصالاتبرقیکولرگازی

اولینموردیکهبهعنوان دلیلخاموششدنکولرگازی میتوانبهآناشارهکردمشکلدراتصالاتاست.تشخیصبهموقعاینموضوعاهمیتبسیارزیادیدارد. چهعیبازسیستمسیمکشیخانهباشدویاازاتصالاتبرقیخودکولرگازیباشداگربهموقعتشخیصدادهنشودمیتواندجبرانناپذیرشود.

دلیلخاموششدنکولرگازی

کولرهایگازیبه 220 ولتبرقنیازدارندتاراهاندازیوبهخوبیکارکنند. اگربهدلیلاتصالدرسیستمسیمکشیخانهاینتناوبولتاژبهوجودبیایدهرباربردفرمانتوقفکولرگازیراخواهدداد.

دیگر علتخاموششدنکولرگازی اتصالاتدرونخودکولرگازیاستکهاگربهمیزانموثربرقدریافتنکنندکهمیتواندبهدلیلقطعاتصال،اتصالناکافی،برقدزدی،خرابشدنخازنو ... میباشدکهبایدتعمیرکارکولرگازیاینمشکلرابابررسیمیزانبرقورودیبهکولرگازیوآمپرهریکازاجزاالکترونیکیکولرگازیبررسیکند.

برایاینکارنیازبهیکمولتیمتروآمپرمترمیباشد.

اماتوجهبهایننکتههمبایدداشتهباشیدکهبراساستخصصوتجربهکارشناسانمادرشرکتتعمیرلوازمخانگیآی.پیامدادیکیازشایعتریندلایلافتولتاژکولرهایگازیودرواقع دلیلخاموششدنکولرگازی استفادهازسیمکشیطولانیویاگرفتنبرقازسایرپریزهایمصرفیدیگراست. بهتریکسیممجزابرایک.لرگازیدرنظربگیریدودرضمندرمسیراستفادهازاینسیمهیچپریزویامصرفکنندهبرقیدیگریتعبیهنکنید.

  • خرابشدنبردکولرگازی

ازدیگر علتخاموششدنکولرگازی میتوانبهمعیوبشدنبردآناشارهکرد.اگرسیسمکشیکولرگازیمشکلنداشتنکتهبعدیکهبایددرتعمیرکولرگازیکهمرتباخاموشوروشنمیشوددرنظرگرفتبررسازیوتعمیربردکولرگازیمیباشد. بردکولرگازیمرکزفرماندهیکولراست. آنهابادریافتاطلاعاتباعثمیشوندکهکولردروضعیتهایمختلفکارکند. اگراینبردآسیبدیدهباشدویابهدلیلعمرطولانیفرسودهشدهباشدمرتبااطلاعاات نادرستبهدستگاهمیدهدکهیکیازآنهاخاموشکردنکولرمی باشد.

اغلببردهاقابلتعمیرهستند. برایتعمیربردکولرگازیبایدحتماازمتخصصینصاحبصلاحیتبهرهبگیرید. هربردازیکسریمدارتشکیلشدهکهدقتدرتعمیربردکولرویاشناختتعمیراتهرگونهبردکولرگازیاهمیتفراوانیدرسلامتآنوعمردوبارهبردکولرگازیدارد.

  • خرابشدنکمپرسورکولرگازی

سومین دلیلخاموششدنکولرگازی خرابشدنکمپرسوردستگاهاست.برایاینکهکولرگازیشروعبهفعالیتکندکمپرسوربایداستارتکند. اگربلافاصلهپسازاینکهکولرراروشنکردیدباصداییمواجهشدیدویابدونصداودرعرضچندثانیهکولرخاموششداحتمالداردکمپرسورجامکردهباشدویاگریپاژکردهباشد. دراینحالتکمپرسورنمیتواندکارکندوبلافاصلهباعثخاموششدنکولرگازیمیشود.

برایرفع علتخاموششدنکولرگازی وتعمیرکمپرسورکولرگازیهمتنهاباشناختعاملاینعیبممکناست. متخصصتعمیرکولرگازیاولیناقدامیکهبایدانجامدهددلیلجامبودنویاگریپاژکردنکمپرسوراست. بایدبا علمبهاینموضوعپیببردکهکارکردطولانیمدتکمپرسوروعمرزیادآنباعثشدهتاجامکند. متاسفانهبسیاریازافرادنابلدوغیرحرفهایبلافاصلهوبدونبررسیدلیلگریپاژویاجامکردنکمپرسوربلافاصلهمشکلراگردنعمرطولانیآنمیاندازند.

دلیلخاموششدنکولرگازی

باشناختدلیلبهراحتیمیتوانافدامبهتعمیرکمپرسورکولرگازیکرد. پسبهیادداشتهباشیدبهراحتینبایدکمپرسورتعیوضشود.

وقتیکمپرسورخرابشودیعنیجامکندویاگریپاژکندبهاصطلاحمتخصصینتعمیرکولرگازیآمپرکشیمیکند. اینآمپرکشیویاخرابیکمپرسوردلایلیزیادیدارد . ازآنجملهمیتوانبهخرابشدنویاسوختنخازنراهانداز،کمبودنظرفیتنامیخازناستفادهشده،مشکلاتمکانیکیکمپرسور،کمبودنبرقورودیبهکولرگازی،استفادهازسیمنامناسببرایلولهکشیویاطولانیبودنسیمکشی،ضربهخوردنکمپرسورو ... رانامبرد.

برایتعمیرکمپرسورکولرگازیابتدابایدهمهعواملبررسیشودوبعدابارفعایرادکمپرسور بایدعاملبهوجودآورندهاینعیبنیزمرتفعشود.

  • نیمسوزشدنموتورکمپرسورویاموتورفنکولرگازی

برایچهارمین دلیلخاموششدنکولرگازی بهنیمسوزشدنموتورکمپرسوراشارهمیکنیم.البتهاغلباینموضوعدیدهنمیشودمگراینکهعمرطولانیکولرداشتهباشد. موتورکمپرسوراگرنیمسوزشدهباشدتوانلازمبرایکارکردنطولانیمدترانداردوپسازپندلحظهکارکردنخاموشمیشود. البتهگاهاخودموتورهمعیبندارد. برایتعمیرموتورکمپرسورکولرگازیبایدابتدامسیرگردشگازوسلامترلهراهمبررسیکردکهاگرغیبازایندوباشدهمرویموتورکمپرسورتاثیرخواهدگذاشت.

موتورفنهماگرکارنکندباعثداغشدنموتورکمپرسوروقطعکارکردآنمیشود.

  • ترموستاتخراباست

ترموستاتخرابپنجمین علتخاموششدنکولرگازی است.ترموستاتوظیفهتنظیمدمایمحیطواعلامروشنوخاموشکردنکولرگازیبهبردرادارد. ترموستاتهااگرخرابشوندبهاصلاحکولرگازیتعادلخاصیدیگرندارد. مثلاتفاوتینداردشماچقدرمیزانخنکیرابهکولربدهید. درهرصورتممکناستخیلیزودفرمانتوقفوخاموششدنکولررابدهد.

بنابراینبرایعیبیابیکولرگازیکهمرتباخاموشمیشودیکیازقطعاتیکهبایدحتمابررسیشودترموستاتاست. کارشناستعمیرکولرگازیبااستفادهازیکترموستات سالمویابواسطهیکآمپرمترمیتواندسلامتترموستاترابررسیکند. اگرترموستاتخراببودبایداقدامبهتعویضترموستاتک.لرگازی شودزیراقابلتعمیرنیستولیاگرترموستاتسالمبودباید سیمهایرابطیکهترموستاترابهکمپرسورمتصلمیکنندبررسیشود.

  • گرفتگیمسیرجریانگاز

دلیلخاموششدنکولرگازی :ولرهایگازیبااستفادهازگازموجوددرکمپرسورسرماتولیدمیکنند. اگربلافاصلهباروشنکردنکولرصداییمیآیدوکولرمتوقفمیشوداحتمالداردکهمسیرگازبهدلایلیگرفتهباشد. مثلااحتمالاینکهلولههایرابطبراثربرخوردباجسمیسختلهشدهباشندوجوددارد

  • خراببودنرلهاستارت

دلیلخاموششدنکولرگازی :اغلبیکیازاولینقسمتهاییکهدرتعمیرکولرگازیکهخاموشمیشودتستمیکنندرلهاستارتاست. برایاینکار شستیاورلودرایکفشارکوچکمیدهندورهامیکنند. اگررلهخرابباشدکمپرسوربهکارمیافتدودیگرخاموشنمیشود. برایتعمیررلهاستارتکولرگازیتنهابایدآنرابانمونهمشابهتعویضکنید.

  • خرابشدناورلود

دلیلخاموششدنکولرگازی :اورلوداگرحساسشودحتیبهجریانعادیموتورهمواکنشنشانمیدهدوکمپرسورراازکارمیاندازد. برایاطمینانازمشکلاورلودبایدباقراردادنآمپرمتردرمدار،اورلودازجریانخارجشود. دراینحالتکمپرسوربدونمشکلکارخواهدکرد. درنتیجهاولودبایدتعویضشود.

تعمیروتعویضاورلودتنهابایدتوسطمتخصصتعمیرکولرگازیانجامشودزیرابرایتعمیراورلودکولرگازیبایدموتورازکولرخارجوپسازتعویضاورلوددوبارهسیمپیچیشودوکولرشارژمجددشود.

خرابیخازنراهانداز،نصببد،قرارگرفتنپنلخارجیدرمنطقهنامناسب،کثیفشدنبیشازاندازهفیلتر، اتصالبدنهوچندینوچندعاملدیگرهممیتواندازدلایلیخاموششدنکولرگازیباشد .

 



:: بازدید از این مطلب : 23
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 ارديبهشت 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سارا

  گاهی شما نیز با این مشکل مواجه شده اید که کولر گازی باد گرم می زند و خنک کنندگی سابق را ندارد، در این مطلب دلایل این که چرا کولر گازی باد گرم می زند را بررسی می کنیم.

 

کولر گازی برنامه سرویس و نگهداری نداشته است:

یکی از عمده ترین دلایلی که باعث می شود کولر ها خراب شوند و در واقع یک پاسخ برای سوال چرا کولر گازی باد گرم میزند نداشتن برنامه بازدید دوره ای از کولر گازی است. برخی از افراد خیال می کنند همین که کولر گازی را نصب کنند کفایت می کند و باید هر بار به راحتی از آن بدون نگرانی استفاده کنند  این در حالی است که قبلا همه ما به یاد داریم که برای راه اندازی کولر های آبی حتما قبل از شروع کار انها با استفاده از روغن کاری موتور کولر و شستشو و یک آچار کشی حسابی کولر را برای استفاده در فصل گرما آماده می کردیم ولی این تفکر برای کولر های گازی کمتر دیده می شود در صورتیکه نیاز اولیه سلامت و کارکرد مناسب این کولر ها هم داشتن یک برنامه سرویس و نگهداری سالیانه می باشد.

وقتی به موقع کار بازدید و سرویس دوره ای کولر گازی انجام نشود گرد و غبار بر روی تجهیزات مکانیکی و الکترونیکی کولر می نشیند و باعث می شود دقت عملکرد آنها پایین بیاید.

 

گرفتگی فیلتر هوا یکی از دلایل باد گرم کولر گازی

پاسخی دیگر برای اینکه چرا کولر گازی باد گرم میزند و یکی دیگر از دلایل گرم بودن باد کولر گازی کثیف شدن و گرفتگی فیلتر هوای کولر گازی با انواع گرد و غبار  می باشد. اگر فیلتر های کولر گازی کثیف شده باشند جریان هوا کند و کم می شود ،این گرفتگی باعث خواهد شد تا کویل های خنک کننده جریان هوا برفک بزنند  و این برفک ها  مسیر جریان هوا را بیشتر مسدود کنند. وقتی جریان باد به راحتی در مسیر کویل های خنک کننده حرکن نکند باد خروجی دستگاه کم و گرم می باشد. در این مواقع برای تعمیر کولر گازی باید اقدام به تعویض فیلتر کولر گازی و یا شستشوی ان با برس و کمی سرکه و آب و یا محلول مایع شستشو بکنید.

فن یا موتور فن سوخته است

فن یا موتور فن سوخته پاسخی برای اینکه چرا کولر گازی باد گرم میزند :در این حالت اگر فن کار نکند اصلا بادی در کار نیست و یا قطعی سیم دارد. با بررسی کارشناس تعمیر کولر گازی اگر عیب از فن بود در صورتیکه مشکل برقی باشد مرتفع و در غیر اینصورت باید فن و تعویض شود.

 

کولر گاز ندارد

معمولا پس از مدتی کار کردن کمپرسور کولر گازی نیاز به شارژ گاز دارد. اگر این اتفاق نیافتد طبیعی است که خنک کنندگی دستگاه کم می شود زیرا کولر های گازی با استفاده از این گاز خنک می شوند.بنابراین این سوال پیش می آید که چرا کولر گازی باد گرم میزند .

البته همیشه دلیل خالی شدن گاز کارکرد طولانی مدت آن نیست، گاهی مسیر گاز دچار نشتی شده که باید به دقت بررسی و نشتی در ابتدا تعمیر شود  و سپس اقدام به شارژ گار کولر بشود.

برای شارژ کولر گازی حتما از گاز مناسب و توسط کارشناسان مطمئن و با تجربه این کار را انجام دهید.

خرابی کمپرسور

کمپرسور به دلایل مختلفی می تواند خراب  شود و این خرابی انواع مختلفی دارد ، مثلا پیچ پروانه خنک کننده هرز شده باشد، رله خراب شده باشد، جریان برقی که دریافت می کند کم باشد و ... ولی هر آنچه که هست تاثیر این خرابی در گرم شدن باد کولر خود را نشان می دهد. بررسی دقیق مشکل کمپرسور یک موضوع بسیار حرفه ای است. از آنجایی که تعمیر کمپرسور کولر گازی عموما امکان کمی دارد اگر عیب از خود کمپرسور بود باید تعویض شود و هزینه زیادی دارد بنابراین توصیه می شود این کار را کارشناسان انجام دهند تا حتی المقدور بتوانید آن را تعمیر کنید.

ولوم ترموستات ایراد دارد

گاهی میزان درجه دمایی که به ترموستات می دهید مناسب نیست. در این حالت ولوم خراب است و دمایی را که شما تنظیم می کنیم در واقع دمای مورد نظر کولر و خنکای مورد نظر شما نیست زیرا ولوم اشتباه می کند بنابراین این سوال پیش می آید که چرا کولر گازی باد گرم میزند . این مشکل دو جنبه دارد . یا خود ولوم خراب است و یا ترموستات ایراد دارد که مشکل احتمالا از سیم های رابط ترموستات باشد.

کارشناس عیب یابی و تعمیر کولر گازی باید قبل از مراجعه به کمپرسور ترموستات و اتصالات و سیم های آن را بررسی کند تا در صورت خرابی ولوم و یا ترموستات ان را تعمیر و یا تعویض کند.

 

اوپراتور برفک زده

چرا کولر گازی باد گرم میزند اپراتور برفک زده و معیوب پاسخ داد .را میتوان با خرابی کلید چند حالته ، خراب بودن فن ، هرز شدن پروانه اواپراتور، پاره شدن تسمه پروانه، بسته بودن ورودی هوا و ... همه می تواند دلیل یخ زدن اواپراتور و خنک نکردن کولر باشد.

ابتدا باید کلید چند حالته تست شود اگر کلید چند حالته سالم بود باید فن بررسی شود . خراب بودن پروانه اواپراتور یک نشانه کلیدی دیگر هم دارد. اگر باد خروجی کولر گرم بود و  صدای کولر هم زیاد شده باشد نشان از خرابی پروانه دارد . خرابی و پاره شدن تسمه هم تنها در مدل هایی اتفاق می افتد که دارای تسمه باشند و اغلب قدیمی تر هستند.

 

ورودی هوای کولر گرفته

این مشکل یا به دلیل تعمیرات کولر گازی و یا تعمیرات ساختمان به وجود می آید و موجب ایجاد این سوال که چرا کولر گازی باد گرم میزند میشود . معمولا ضربه و یا فشاری باعث له شدن لوله مسی تامین هوا می شود. این له شدگی گاهی هم با سوراخ شدن و یا شکستن لوله همراه است. . وقتی لوله ها سوراخ شوند و یا بشکنند ذرات ساختمانی و خاک لوله را مسدود می کنند و عدم ورود و تامین هوا باعث می شود باد خروجی از کولر کیفیت لازم را نداشته باشد.

 

اورلود خراب است

اورلود بخصوص به دلیل اینکه اغلب در داخل کمپرسور است کاری تخصصی است و باید تعمیر اولود کولر گازی را حتما به متخصص بسپارید. زیرا باید پوسته کمپرسور پاره شود و اورلود خارج شود و تعمیر شود. البته همه مدل ها هم اینگونه نیستند و برخی از انها اورلود را در دسترس قرار می دهند.

 



:: برچسب‌ها: علت باد گرم کولر گازی , چرا کولر گازی باد گرم می زند ,
:: بازدید از این مطلب : 23
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 ارديبهشت 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سارا

ترموستات کولر گازی یکی از قطعاتی است که در کولر گازی ضروری است. خراب بودن این قطعه می تواند به سایر قطعات نظیر کمپرسور آسیب جدی وارد کند. وظیفه این قطعه و تست آن را در این جا بررسی کرده ایم.

 

ترموستات کولر گازی چیست

ترموستات  نیز کار قطع و وصل شدن جریان برق (متعادل نگه داشتن دمای کولر گازی) را به کمپرسور انجام می‌دهد. به طوری که وقتی دمای کولر گازی بالا آمد با وصل شدن جریان برق کمپرسور شروع به کار می‌کند و دمای محیط را خنک می‌کند و وقتی دما پایین آمد  جریان برق را از کمپرسور قطع می‌کند.

 

نحوه عملکرد ترموستات کولر گازی

كنترل كننده الكتريكي خودكار است براي تنظيم دما در فضاي بسته، معمولاً آن را به دستگاه هاي گرم يا سرد ساز متصل مي كنند; تا با قطع و وصل دستگاه، آن فضا را در دماي تنظيم شده ثابت نگه دارد. هنگامي كه دما به نقطه تنظيم برسد، ترموستات مدار برقي دستگاه را قطع مي كند و وقتي دما ۳ الي ۵ درجه از نقطه تنظيم پايين تر رود، دوباره مدار را وصل مي كند و دستگاه روشن مي شود.

در کولر گازی ترموستات با کمپرسور به طور سری در مدار قرار می گیرد و با قطع ترموستات کمپرسور نیز خاموش می شود. قطع و وصل ترموستات بر اساس انقباض و انبساط گاز دورن لوله مویی ترموستات (ناشی از درجه حرارت اواپراتور ) به وجود می آید.

با کاهش درجه حرارت گاز منقبض و ترموستات قطع می شود و بر عکس با افزایش درجه حرارت گاز منبسط و ترموستات وصل می شود.اگر گاز درون لوله مویی ترموستات خارج شود دیگر ترموستات عمل نمی کند و کلید ان به حالت قطع خواهد بود. در چنین حالتی ترموستات کولر گازی غیرقابل استفاده است و باید تعویض شود.

نحوه تست ترموستات کولر گازی به روش گام به گام

دقت داشته باشید هنگامی که مشکلی برای یک دستگاه ایجاد می شود عوامل گوناگون بررسی کنید تا بهتر و دقیقتر بتوانید عیب دستگاه را برطرف کنید.

لازم به ذکر است که قبل از ترموستات حتما کمپرسور دستگاه را بررسی کنید چون معمولا یک دلیل باعث خرابی دستگاه نمی شود و لازم است از جهت مختلف بررسی شود.

ابزار و وسایل مورد نیاز : اهم متر،ظرف محتوی یخ خرد شده،ترموستات بالای صفر،ترموستات زیر صفر.

گام اول : لوله مویی ترموستات را بررسی کنید که دارای بریدگی و یا شکستگی که باعث خارج شدن گاز درون ان می شود نباشد.

گام دوم : ترموستات را کاملا برخلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید.

گام سوم: سلکتور اهم مولتی متر را بر روی اهم قرار دهید و سیم ای رابط آن را به فیش اتصالی ترموستات وصل کنیدوبایستی ترموستات در حالت وصل باشد و عقربه های اهم متر منحرف گردد.

گام چهارم: بالب ترموستات را درون ظرف یخ قرار دهید پس از مدتی باید ترموستات قطع گند و انحراف عقربه ی اهم متر نیز قطع شود.

گام پنجم : ترموستات را در جهت حرکت عقربه های ساعت بچرخانید .در صورت سالم بودن بایستی وصل گردد و مجددا عقربه های اهم متر منحرف شود.

تذکر : آزمایش را در محیط با درجه حرارت ۱۵ الی ۲۵ درجه سانتی گراد انجام دهید.

نکته : مراحل بالا مربوط به ترموستات دستگاه های بالای صفر بود در صورتی که بخواهید ترموستات دستگاه های زیر صفر را تست کنید چون درجه حرارت قطع این نوع ترموستات ها زیر صفر است نمی توان از یخ به عنوان عامل تحریک کننده و قطع کننده ی ترموستات استفاده کرد.برای انجام این آزمایش باید بالب ترموستات به اواپراتور یک دستگاه تبرید زیر صفر در حال کار متصل نمود و مراحل ذکر شده را در مرحله اول را انجام داد.این نوع ترموستات ها در درجه حرارت محیط بایستی به حالت وصل باشند و عقربه ی اهم متر منحرف گردد در غیر این صورت ترموستات خراب و غیر قابل استفاده است.



:: بازدید از این مطلب : 20
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 فروردين 1397 | نظرات ()